מתנתקים מהיהדות • מנכ"ל התנועה הרפורמית מתמודד ב"עבודה"

    יוסי צלניקר No Comments on מתנתקים מהיהדות • מנכ"ל התנועה הרפורמית מתמודד ב"עבודה"
    9:30
    06.05.24
    בצלאל קאהן ודוד חכם No Comments on ח"כ עמית הלוי: "הסיסמה 'לעולם לא עוד' חסרת כיסוי"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    עורך הדין גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל, הודיע היום (ה') כי בכוונתו להתמודד בפריימריז של מפלגת העבודה, ברשימה הארצית. קריב הגיש את הטפסים בבית המפלגה בתל אביב, כשהוא מלווה ביו"ר המפלגה והמועמד לראשות הממשלה, ח"כ יצחק הרצוג. מדובר בהתמודדות שניה, לאחר שבפריימריז הקודמים דורג במקום ה- 28, בעוד שהמפלגה זכתה ב- 15 מנדטים בלבד.

    בלימת הקיצוניות הדתית
    קריב ציין כי הנושא הבוער ביותר מבחינתו הוא ביעור הקנאות הלאומנית והדתית, שעברה מן השוליים למרכז, תוך שהיא זוכה לעידוד מתוך מסדרונות הכנסת ומצד הממסד הרבני, לכאורה בשם היהדות וההגנה על המדינה. בעת הגשת המועמדות ציין כי: "יש לבער מן היסוד את הפונדמנטליזם הדתי והלאומני בישראל, להגן על דמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ולהחזיר את הקיצוניים לשוליים".

    לדבריו, "הציבור בישראל למד בדרך הקשה כי האיום האיראני הרבה פחות מוחשי לעומת האיומים מבית – אירועי תג מחיר, ההסתה והגזענות כנגד מי שאינו יהודי, השחיתות בקרב נבחרי ציבור, הניסיון להעביר חוקים אנטי דמוקרטיים, וכמובן – המצב החברתי – כל אלה מהווים סכנה לדמוקרטיה ולקיום שלנו כאן, ועל מפלגת העבודה להציג אלטרנטיבה אמיתית מול התופעות המטרידות האלה ולהציג סדר יום ישראלי וציוני שפוי, מתון ודמוקרטי".

    היהדות היא של כולנו
    סוגיה נוספת שמטרידה את קריב היא הדה-לגיטימציה כנגד השמאל הישראלי. לדבריו, "בשנים האחרונות קיימת תחושה קשה שהימין ניכס לעצמו את הציונות ואת היהדות. בעיני היהדות היא לא שלי או שלך, היא של כולנו, וכל אחד מאתנו יכול לבחור איזה יהודי הוא רוצה להיות". הימין הישראלי מציג עצמו כמחנה הלאומי וכנושאי דגל הציונות. בפועל הוא מתכחש לאחריות שבאה בצד חידוש הריבונות של העם היהודי במדינת ישראל ומערער את הלגיטימציה של המפעל הציוני.

    קריב מדגיש כי בעוד מפלגות הימין פועלות לחיזוקו של הממסד הרבני ושל המנהלת לזהות יהודית, על מפלגת העבודה כמפלגת השלטון להציב אלטרנטיבה ראויה יותר ביחס להגדרתה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. "לא פלא שרבים בציבור הישראלי מתרחקים מהיהדות, כפי שהיא מיוצגת ע"י הממסד הרבני, ואף חשים פגיעה בזכויותיהם כאזרחים שווי-זכויות במדינה דמוקרטית", הוסיף. "קידום חופש דת ומצפון רק יחזק את יהדותה של המדינה ואת תחושת השייכות של אזרחים רבים. במקביל, עלינו לפעול לטיפוח מכנה משותף לכל אזרחי ישראל, יהודים וערבים כאחד".

    "כאדם מאמין, אני סבור שניתן להעניק ליהדות פרשנות מודרנית וליברלית, כזו המקדמת ערכים של צדק חברתי, ערבות הדדית, ושוויון. גישה פלורליסטית ליהדות היא התשובה הציונית והדמוקרטית לשורש קיומנו במדינה הזאת".

    הדגלים: חופש דת ומצפון, הגנה על הדמוקרטיה, בלימת הקנאות הדתית והלאומנית וצדק חברתי
    קריב ציין כי כשהתמודד לפני כשנתיים בפריימריז של מפלגת העבודה, הוביל מסר ברור, לפיו המפלגה חייבת להניף גם את הדגל הדמוקרטי והאזרחי – להתייצב נגד הקיצוניות הדתית, לקדם חופש דת ומצפון, להיאבק נגד גילויי הגזענות, לבלום הדרת נשים ולפעול למען שוויון אזרחי אמיתי וקיום משותף. לדבריו, היום מסרים אלה חשובים יותר מתמיד ולא פחות גורליים לעתיד של כולנו וכשיחבר לכנסת יפעל לקידומם.

    בעניין זה ציין קריב כי יפעל לקידום הנושאים הבאים: הבטחת חופש דת ומצפון לכל האזרחים; בלימת "חוק הלאום"; מאבק משפטי, ציבורי וחינוכי בגזענות, קידום חקיקת יסוד שמגנה על בית המשפט העליון, קידום נישואין וגירושין אזרחיים במדינת ישראל; שמירת השבת כיום המנוחה הכללי תוך שמירה על זכויות העובדים ובמקביל כיבוד צביונה התרבותי של השבת כיום נופש, בילוי ופנאי; הפעלת תחבורה ציבורית בשבת; מניעת הדרת נשים מהמרחב הציבורי; שירות צבאי או לאומי לכל שכבות החברה הישראלית; לימודי ליבה בכל מערכות החינוך; ושילוב האוכלוסייה החרדית בכל מערכות הכלכלה, ההשכלה והחברה.

    הבחירות הן הזדמנות להיחלץ מהקיפאון המדיני והחברתי
    קריב תוקף את דרך ההפחדה בה נקטו עד כה את ממשלות הימין ושותפיהן הקיצוניים. לדבריו "הן לא הוכיחו את עצמן אלא להפך – יצרו קיפאון מדיני וחברתי ומנעו מהחברה הישראלית את הרווחים הנובעים מחיים בשלום עם שכנינו ומכינונה של חברה אזרחית הומניסטית, המושתתת על ליברליזם, שוויון, צדק חברתי ודמוקרטיה.

    "למי שדוגל בערכים הללו אין דבר יותר טבעי מאשר לתמוך במפלגת העבודה ולהגיד בצורה הכי ברורה כן לשלום וכן לחברה אזרחית הומניסטית".



    0 תגובות